Firma miesiąca


26.02.2018

Wielkopolska wymienia się doświadczeniami



COMPETE IN „Konkurencyjne obszary poprzez internacjonalizację:

konkurencyjność MŚP w zglobalizowanych regionach”

 

KOMUNIKAT PRASOWY NR 3

 

Wielkopolska wymienia się doświadczeniami dotyczącymi wspierania internacjonalizacji MŚP

 z europejskimi regionami.

 

Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego od kwietnia 2016 r. realizuje międzynarodowy projekt dotyczący wspierania konkurencyjności regionów poprzez internacjonalizację, skupiajacy się
w szczególności na poprawie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w obliczu globalizacji gospodarki.

 

Projekt zakłada stworzenie katalogu dobrych praktyk, obejmującego sprawdzone rozwiązania w zakresie wspierania ekspansji zagranicznej MŚP, przyciągania inwestorów i nawiązywania międzynarodowych partnerstw gospodarczych. W procesie ich wyboru uczestniczą członkowie tzw. Lokalnej Grupy Interesariuszy (LGI), która w każdym regionie skupia instytucje posiadające długoletnie doświadczenie
i wiedzę we wspieraniu internacjonalizacji regionalnej gospodarki.

 

Wraz z końcem 2017 r. zakończył się w projekcie etap odbywania wizyt studyjnych, podczas których kolejno w Wakefield (Wielka Brytania), Reggio Emilia, Bolonii (Włochy), Gliwicach, Poznaniu (Polska), Gavle (Szwecja) i Walencji (Hiszpania) prezentowanych było 21 dobrych praktyk. W II połowie ubiegłego roku każdy z partnerów, we współpracy z przedstawicielami Lokalnej Grupy Interesariuszy, przedstawiał po 3 przykłady stosowanych na jego obszarze narzędzi i rozwiązań, które mają potencjał do wykorzystania przez innych partnerów.

Opisy wszystkich dobrych praktyk dostępne są na stonie internetowej projektu https://www.interregeurope.eu/competein/library/#folder=779 .

 

W Wielkopolsce partnerzy projektu przebywali w dniach 19-20 października 2017 r.
Podczas wizyty Departament Gospodarki UMWW jako pierwszą praktykę zaprezentował realizowany
w ramach WRPO projekt “Gospodarna Wielkopolska”, obejmujący promocję gospodarczą i inwestycyjną regionu oraz budowę Marki Wielkopolski dla wzmocnienia konkurencyjności wielkopolskich przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej, głównie w strategicznych obszarach zdefiniowanych jako inteligentne specjalizacje. Odbiorcami projektu są MŚP z Wielkopolski, a także samorządy lokalne posiadające ofertę terenów inwestycyjnych, projekty inwestycyjne bądź nieruchomości gospodarcze na sprzedaż.

W ramach prezentacji drugiej praktyki pn. “Instrumenty finansowe na rzecz wspierania internacjonalizacji MŚP” regionalne instytucje finansowe: Wielkopolska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Sp. z o.o., Fundusz Rozwoju i Promocji Wojewódzywa Wielkopolskiego S.A. oraz Wielkopolski Fundusz Rozwoju Sp. z o.o. wspólnie przedstawiły swoje doświadczenia. Obejmowały one takie aspekty jak realizacja w latach 2009-2011 projektu JOSEFIN, w ramach kórego stworzono i przetestowano model instrumentu finansowego połączony z coachingiem, kompleksowe doradztwo w zakresie eksportu wraz z gwarancją eksportową dla MŚP oraz zarządzanie finansowe środkami  pochodzącymi ze środków zwrotnych z instrumentów inżynierii finansowej Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 i 2014-2020. Trzecią praktyką prezentowaną podczas wizyty studyjnej w Wielkopolsce było “Wsparcie rozwoju międzynarodowej współpracy przedsiębiorstw przez działające w regionie izby”: Wielkopolską Izbę Rzemieślniczą, Wielkopolską Izbę Przemysłowo-Handlową oraz Polską Izbę Gospodarczą Importerów Eksporterów i Kooperacji. Dodatkowym punktem programu była wizyta w Poznańskim Parku Naukowo-Technologicznym Fundacji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie zagraniczni goście mieli okazję zapoznać się
z międzynarodową działalnością Parku i oferowanym przez niego wsparciem ekspansji zagranicznej firm, zwiedzić wraz z prof. dr hab. inż. Tomaszem Goslarem Poznańskie Laboratorium Radiowęglowe, a także wziąć udział w lekcji eksperymentalnej w Laboratorium Wyobraźni.

 

Kolejnym etapem w pracach projektowych jest wybór dwóch dobrych praktyk przez każdego partnera do dalszego badania w trakcie dwustronnych warsztatów transferowych. Efektem końcowym tej fazy ma być bezpośrednie przygotowanie praktyki lub jej elementów do przeniesienia do polityki regionu dokonującego transferu.

W przypadku Wielkopolski pogłębionej analizie poddane zostaną następujące praktyki:

  1. „TRIIP –The Regional Innovation Internationalization Project” miasta Gåvle (Szwecja), dotyczący wsparcia regionalnych mikroprzedsiębiorstw w podejmowaniu międzynarodowej działalności. Firmy przystępujące do projektu w pierwszej kolejności poprzez samoocenę z udziałem trenera oceniają swoją dojrzałość i zdolność do wprowadzenia produktów/usług na rynek zagraniczny. Podmioty, które zostaną pozytywnie ocenione, przechodzą do głównej fazy, w której dzięki udziałowi w warsztatach i seminariach, pozyskują wiedzę dotyczącą: rozwoju pomysłów na biznes i innowacje, strategicznego planowania rynku, brandingu, opakowania produktu i usługi rozwoju komunikacji, a także mają możliwość odbycia dwóch wyjazdów terenowych na wskazane rynki. Udział w fazie samooceny jest bezpłatny, natomiast w fazie głównej przedsiębiorcy ponoszą opłatę w wysokości 500 EUR.
  2. „Programy wsparcia internacjonalizacji MŚP: XPANDE oraz SICOMEX” regionu Walencja (Hiszpania).

Program XPANDE oferuje szkolenia i usługi doradcze dla MŚP z regionu, które rozpoczynają działalność eksportową. Dodatkowo, w ramach indywidualnych sesji konsultacyjnych z ekspertem, firma tworzy własną strategię eksportu, a następnie z uzyskanej dotacji pokrywa wydatki na jej wdrożenie. Przedsiębiorstwo ponosi częściowe koszty dopiero w fazie wdrożenia strategii, etap doradztwa współfinansowany jest przez Izbę Handlową.

Program SICOMEX oferuje firmom możliwość skorzystania z tzw. agenta/brokera eksportowego, wybieranego w obcym kraju, posiadającego dobrą znajomość rynku lokalnego. W ustalonym okresie czasu ekspert ten świadczy usługi wprowadzenia produktów lub usług na zagraniczny rynek dla ograniczonej liczby firm. Uczestniczący w programie eksporterzy z wybranych sektorów gospodarki ponoszą roczną opłatę za możliwość korzystania z usług agenta oraz tzw. opłatę za sukces.

 

 

PLATFORMA LEARNINGOWA PROGRAMU INTERREG EUROPA

 

Wszyscy zainteresownai pozyskaniem dodatkowych infromacji na temat polityk regionalnych mogą odwiedzić platformy Programu Interreg Europa: http://www.interregeurope.eu/policylearning/, prowadzone przez zespoły ekspertów i Wspólny Sekretariat programu (Lille, FR), w 4 grupach tematycznie odpowiadających priorytetom programu: Badania i innowacje, Konkurencyjność MŚP, Gospodarka niskoemisyjna, Środowisko i efektywne gospodarowanie zasobami. Oferują one bezpłatny ogólnoeuropejski zasób wiedzy na temat projektów, polityk, praktyk, wychodzący poza programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej.

 

PARTNERZY PROJEKTU

  1. Miasto Reggio Emilia –  Partner Wiodący (Włochy);
  2. Instytut Konkurencyjności i Przedsiębiorczości w Walencji (Hiszpania);
  3. Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju (Polska);
  4. Województwo Wielkopolskie / Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu (Polska);
  5. Leeds Beckett University (Wielka Brytania);
  6. Miasto Gӓvle (Szwecja);
  7. Agencja Rozwoju Gospodarczego Regionu Emilia-Romagna (Włochy).

 

COMPETE IN jest częścią

 INTERREG EUROPA,

programu współfinansowanego przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), który ma na celu pomoc europejskim regionalnym
i lokalnym władzom publicznym
w rozwoju i wdrażaniu lepszej polityki na rzecz mieszkańców i społeczności,
porzez dzielenie się pomysłami oraz  doświadczeniami.

 

Więcej informacji o projekcie
i programie dostępne jest na stronie: www.interregeurope.eu/competein.

 

 

 

 

Kalendarz wydarzeń

Listopad 2018
Pn Wt Śr Cz Pt So N
      1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
 

Program rabatowy dla członków Izby
Sprawdź korzyści !!!

Program rabatowy to:

  • jedna z najtańszych form promocji marki Partnera
  • budowa lojalności wśród klientów
  • doskonałe narzędzie dotarcia do nowego klienta

więcej

Dlaczego warto przystąpić do izby gospodarczej?

Aby mieć zapewniony dostęp do INFORMACJI
Aby korzystać z bezpłatnego DORADZTWA
Aby ułatwić sobie DZIAŁANIA PROMOCYJNE
Aby mógł nam ktoś POMÓC
gdy tego potrzebujemy

więcej